2.7.2011

Paluu arkeen

Hyvä lukija! Jos et ole lukuihmisiä, niin lopussa on hyvin lyhyt yhteenveto tämän postauksen sisällöstä :)

Näin taas takaisin normaaliin arkeen. Moni on varmasti ihmetellyt miksi mä en ole postannut mun tämän hetken elämästä mitään. Heti Bulgariasta palattuani mä mietin, että mä postailen samaan aikaan mun lomasta sekä arjesta. Jostain syystä Bulgaria postaukset veivät voiton, sillä siellä elämä oli paljon jännempää kuin täällä. Mulle ei ole tapahtunut mitään jännää tän kahden viikon aikana. Joku lukija kyselikin, että mitä mä olen tehnyt näiden viikkojen aikana! Vastaus tähän kysymykseen tulee tässä: Heti reissun jälkeen havaitsin pieniä flunssan oireita. Niimpä mä oon suurimmaksi osaksi lojunut kotona elokuvia katsellen. Mä olen kahden viikon aikana katsonut varmaan enemmän elokuvia kuin koko elämäni aikana. Täytyy myöntää, että oon ollut myös hieman laiska. En ole käynyt vielä edes kesän alennusmyynneissä?! Yhdessä asiassa mä kuitenkin olen itsestäni hyvin ylpeä. Olen valinnut bussin sijasta aina polkupyörän.


Ulkomailta kotiin palatessa mulle tuli yksi asia erittäin selväksi. Mä haluan asua ulkomailla jossain elämäni vaiheessa. En välttämättä kovinkaan kauaa, mutta edes pieni aika riittäisi mulle vallan mainiosti. Jotenkin tää Suomi on vaan suurimmaksi osaksi tosi masentava paikka eikä mulla ollut tänne ulkomailla ollessa yhtään ikävä. Oon miettinyt tota aupairiksi lähtöä tosissani jo jonkin aikaa ja musta se tuntuu aika kivalta ajatukselta. Monet mun tuttavista on olleet aupaireina ja oon kuullut pelkkää hyvää siitä hommasta. Vielä mä en kuitenkaan voi lähteä, sillä mun opiskelut on tiellä. Tästä asiasta mä oikeastaan halusinkin tulla kertomaan. Mun elämässä tapahtuu suuri muutos ensi syksynä. Kelataanpas aikaa hieman taaksepäin. Tässä siis hakutoiveet, jotka mä lähetin yhteishaussa viime keväänä.

1. Jyväskylän ammattiopisto, Viitaniemi
    Hiusalan perustutkinto

2. Savon ammatti- ja aikuisopisto, Kuopio
    Hiusalan perustutkinto

3. Jyväskylän ammattiopisto, Viitaniemi
    Liiketalouden perustutkinto

4. Jyväskylän ammattiopisto, Priimus
    Hotelli-, rav. ja catering-alan perustutkinto

5. Jämsän ammattiopisto
    Liiketalouden perustutkinto

Tulokset olivat tulleet meidän reissumme aikana ja kun sillon sunnuntaiaamuna saavuin väsyneenä kotiin mua odotti sängyllä kirje. Avasin kirjeen ja valehtelematta purskahdin samantien itkuun ja kirosin kaiken maan ja taivaan väliltä. Olin päässyt mun viimeiseen vaihtoehtoon eli Jämsän kauppikseen. Aloin miettimään, että kuinka hemmetin hyvä pitää olla koulussa, jos aikoo esim. noihin muihin päästä. Mä en kuitenkaan ihan mikään surkea ollut yläkoulussa. Olihan mun keskiarvo sentään yli kahdeksikon. Eilen mulle soitettiin Jämsästä, kun olin unohtanut ilmoittaa tulenko kouluun vaiko en. Vastasin heille myöntävästi, sillä ajattelin, että yritän tehdä vaihtoa tänne Jyväskylään niin pian kuin mahdollista. Ja jos mulla on jo opiskelupaikka kauppiksesta, niin silloin mun on helpompi saada vaihto tehtyä, kuin että mä hakisin ensi vuonna uudestaan.


Jämsän tai no pikemminkin Jämsänkosken kanssa mulla on pienoinen ongelma. Sinne on täältä Jyväskylästä yli 60 kilometriä matkaa. Mulla on kaksi vaihtoehtoa; joko mä asun täällä Jyväskylän kodissa, herään joka aamu kello 4.45, menen bussilla keskustaan, keskustasta Korpilahdelle ja Korpilahdelta Jämsänkoskelle ja palaan iltapäivällä takaisin Jyväskylään TAI muutan Jämsään asumaan. Toinen vaihtoehto kuulostaa paljon yskinkertaisemmalta, mutta eilen mä yritin etsiä asuntoja koko himskatin päivän. Ei löytynyt. Opiskelija-asuntolaan mä en aio muuttaa. Niissä on hirveät säännöt ja joutuisin jakamaan huoneeni jonkun täysin tuntemattoman kanssa..Ei hyvältä näytä! Joka tapauksessa Jämsään mä olen lähdössä kaksoistutkintoa tekemään.

Nyt tuli vaihteeksi tällainen tekstipainotteinen postaus. Välillä on ihan hauska näitäkin tehdä :) Yhteenvetona; Sain opiskelupaikan Jämsänkoskelta ja sinne mun matkani siis käy ensi syksynä. Musta ei ollut kiva palata Suomeen, sillä en viihdy täällä!

♥ Ninni

12 kommenttia:

Ina kirjoitti...

Mun mielestä vaihteluks tämmöset pidemmätki postaukset mis on enempi tekstiä on just tosi kivoja, varsinki ku sä oikeesti osaat sillee selkeesti ja mielenkiintosesti kirjottaa! :-) Harmi ku et päässy noihin ekoihin opiskelupaikkoihin minne hait ja vielä jos sun ya ka oli ollu yli 8, niin ihmettelen! Mutta sehän vaihtelee just vuosittain hakijoiden määrästä kuinka vaikee on päästä tiettyyn kouluun.. itekki oon miettiny monesti, että ulkomailla ois niin ihana elämys asua edes jonki aikaa<3 vähä vaihtelua Suomen maisemista..

Anonyymi kirjoitti...

totaa jyväskylästä menee kyllä suoria vuoroja jämsänkoskelle kouluaikoihin ja sieltä takasin, mutta suosittelen lämpimästi jämsänkoskelle muuttoa nimittäin mun poikaystävä kävi muuramesta sen koulun ja se oli silti tosi raskasta. ja toisekseen se jämsänkoski on iha paska mesta, kannattaa anoo heti ku mahollista sitä siirtoo.

Anonyymi kirjoitti...

missä opiskelit yläasteen jälkeen koska jos olet vasta nyt menossa kaksoistutkintoa tekemeään ?

Sara kirjoitti...

Niko kävi amiksen Äänekoskella ja sinne ei tietty oo niin pitkä matka kuin tonne Jämsänkoskelle (sinne on joku reilu 40km), mut hyvin se jaksoi ja kaiken lisäks valmistu jo kahdessa ja puolessa vuodessa kun viitaniemessä ois mennyt kolmeen vuoteen! :) eli jos Jämsänkoski ahistaa niin ei se oo mahottomuus se bussimatka. JA mun velipuoli kävi Keuruulta viitaniemen raksan ja sieltä tänne on yli 60km ja en kuullu sen valittavan matkasta. :) sori pitkä kommentti, mut yritän kannustaa tai jotain sinnepäin... :D

Ninni kirjoitti...

Ina - Kiva kuulla :) Niiin oot ihan oikeessa!

Anonyymi - Aijaa mä en tiennyt! Tai katottiin äitin kanssa vaan näitä kesän yhteyksiä! Mut hyvä tietää, että sinne menee suoriakin :) Oon kyllä itekki enempi ton muuton kannalla, toivottavasti saan sit sen vaihdon vaan tehtyä ;)

Anonyymi - Lukiossa :D

Sara - Herran jestas nyt täytyy kyllä nostaa hattua pojille! Ite oon kyllä enempi muuton kannalla, jos vaan löytyis joku asunto..:(

Anonyymi kirjoitti...

hei eikös sulla ollu se poikaystävä täälllä:o mutta vähän varmaan raskasta tulee olemaan jos et asuntoa sieltä löydä :s

Anonyymi kirjoitti...

jätitkö lukion sit kesken ? ;oo

Ninni kirjoitti...

Anonyymi - Seinäjoella! :D Niimpä..

Anonyymi - Joo, se ei tuntunut enää yhtään hyvältä eikä omalta jutulta :s hirveetä pakkopullaa..

Anonyymi kirjoitti...

Taas sama ano tässä heiii :D saat paremmin siirron jyväskylään jos asut jyskässä edelleen etkä muuta jämsään. siirtoja saa muutenki tosi huonosti ja niitä saa vaa ne ketkä asuu tosi kaukana.

Ninni kirjoitti...

Anonyymi - Oivoivoi sit mun pitää kestää muutama viikko noita hemmetin aikasia aamuja..shieet :D mut tänks tästä vinkistä :)

Anonyymi kirjoitti...

Suosittelen ulkomaille muuttoa ja vähintään 2 kuukaudeks, joka on muuten hirveen lyhyt aika loppujen lopuks eli mitä kauemmin, sitä parempi! Muutamana päivänä saattaa turhauttaa jotku asiat (kokemusta on...) mut se on kaikki sen arvosta. Mikä maa houkuttelee?

Ninni kirjoitti...

Anonyymi - Joo enköhän mä vähintään sen 2 kuukautta sitten ole, KUN olen ;) Missä sä olet sitten ollut? En oo hirveemmin tätä ehtinyt vielä miettimään, mut ehkä Saksa tai sit joku vähän kaukeisempi :)